Fresing av PCB – 2

I dag gjorde jeg et nytt forsøk på å frese PCB, og det ble mye mer vellykket enn det første. Her er hva jeg gjorde.

  • Jeg lot vær å filme. Det er utrolig hvor mye mer som går galt når man ikke konsentrerer seg fullt og helt om oppgaven.
  • Jeg laget en teststripe med forskjellige fresedybder. Denne tok jeg så med til jobben og målte fresebredden under mikroskopet der. Dette ble brukt som input til g-kode genereringen.
  • Jeg laget et nytt utlegg med litt slakkere DRC regler. 0.3mm linjebredde og 0.2mm avstand.
  • For å gjøre ting litt enklere for meg selv, så boret jeg alle hull med 0.5mm bor. Skulle uansett ikke bruke kortet til noe.

Bildet over viser footprint til en QFP pakke med 0.8mm pitch. Dette var ikke noe problem. 0.5mm pitch ble for lite i denne omgang, men med litt mer trening og fin-tuning så skulle det gå.

Dette er oversiden av kortet. Her freste jeg først ut de store hullene og kuttet ut hele firkanten. Deretter freste jeg selve banene med en 60graders V-fres, og til slutt laget jeg det dype sporet som omslutter hele designet. Det siste tenkte jeg å bruke som brytekant når jeg skulle fjerne den ytterste delen med styrehullene. Noen av hullene treffer ikke helt midt på paddene, men det skyldes nok at boret har vandret litt før det har begynt å skjære. Det er ganske vanlig. Banene ble nok litt tynnere enn 0.3mm, men det skyldes nok litt unøyaktig høydesetting på fresepinnen. Fresingen ble antakelig bittelitt for dyp.

Jeg fikk et lite problem med PC-krasj under et verktøybytte, så jeg mistet posisjonen. Jeg var med andre ord nødt til å sikte opp origo på nytt, noe som var med på å gi litt dårlig alignment når jeg snudde kortet. Som du ser på bildet under.

En annen grunn til dårlig alignment er også at jeg laget hullene til styrepinnene litt for store. Jeg freste ut 5,1mm, men burde valgt 5,05mm eller kanskje 5,03mm. Det var åpenbart at det slarket litt i hullene når jeg tredde kortet ned på dem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.