Archive for januar 2013

Hale nr 2

Andre forsøk ble betraktelig bedre. Først og fremst gikk vekten ned til 5.9g, noe som skyldes to ting. Først så presset jeg ut masse resin med papirtørkle før jeg lukket formene, eller mer korrekt, før jeg la inn skumkjernen. Deretter presset jeg sammen formen med 6 tvinger.

Photo 08.01.13 08 33 36

Tvingene løste også et annet problem. Nå har glassfiberduken fullstendig kontakt med skumkjernen over hele overflaten. Det er heller ingenluftbobler.

Photo 08.01.13 08 37 45

Jeg burde ha kuttet skummet ca 3-4mm i bakkant slik at duken hadde blitt limt sammen der. Slik det er nå så vil bakkanten bli lurvete hvis man sliper på den siden skummet da vil komme fram.

Snakker om skumkjernen, så ville det nok vært en fordel med hardere og stivere skum. Selve skummet utgjør omtrent 1.6g av den totale vekten, så selv med marginalt tyngre skum vil det ikke utgjøre så fryktelig mye.

Når det gjelder håndverket, så har jeg masse å gå på. Det er utrolig vanskelig å håndtere den tynne glassfiberduken. Når man klipper den, så henger den fast i hver minste lille hudflik på fingrene. Jeg tror nok at jeg må på med gummihansker under klipping også for å unngå skader på duken. Det andre problemet er når man skal legge den ned på de våte formene. Hvis man bommer, så blir duken ekstremt forvrengt hvis man tar den opp igjen, selv om man bare såvidt har tatt nedi.

 

Første hale ute av pressa

Resultatet ble ganske dårlig, men siden det er første forsøk er jeg likevel fornøyd.

Hva gikk galt?

  1. For mye resin, som igjen fører til for høy vekt.
  2. Dårlig kontakt mellom glassfiber og skumkjerne.

Begge disse problemene skyldes nok alt for lite press på formene. Jeg hadde rett og slett glemt dette når jeg startet, så det eneste jeg hadde for hånden var en verktøykasse på en 15-20kg. Dette var ikke i nærheten av å være nok. Den metoden som jeg har basert meg på bruker en hydraulisk presse for å presse sammene formene. Jeg tror nok at man kan få til mye med en 5-6 kraftige tvinger, men vi får se. Tipper jeg manglet ca 0.5mm på å presse formene helt sammen.

Hva gikk bra?

  1. Vel, den kom ut av formen, noe jeg må si meg godt fornøyd med. Hadde vært rimelig nedtur om formhalvdelene hadde blitt limt sammen for godt.
  2. Den liknet på en haleflate.
  3. Overflatefinishen ble fin.

Så da blir det nyee forsøk igjen om ikke så lenge. Tenker jeg masseproduserer noen skumkjerner først så jeg har noen å leke meg med.