Archive for april 2012

Støpingen fortsetter

Det ble et misslykket forsøk på å lage silikonformer. Jeg ble utålmodig, og forsøkte å dra den ut for tidlig, noe som bare førte til at den ble revet i stykker. I tillegg hadde jeg glemt å smøre den freste formen med slippmiddel. Siden det satt fast såpass mye gummi, så planet jeg heller ut klossen og freste den på ny. Basert på erfaringen fra forrige runde skrudde jeg nå alt opp til 11 og lot det stå til. Funket glimrende. 3mm fresedybde og 2400mm/min gikk som smør.

 

Vel, nå ble formen smørt inn med vaselin, ny silikon blandet og Kjell ble smørt med et tykt lag tålmodighet. 24 timer sener dukket dette opp

Nok en happy-dance. Silikonformen var nested belt perfekt. Ikke en eneste luftboble, noe jeg tilskriver helleteknikken. Såkalt stretch-pour, hvor man heller fra rundt en meters høyde, veldig sakte. Strålen skal bli så tynn at den nesten ikke synes nederst. Dette gjør at mesteparten av luftboblene sprekker. De små feilene jeg fikk i formen skyldes en litt løssluppen omgang med vaselin. Jeg hadde ikke tynnet den ut, og dermed ble det et par små kladder jeg ikke fikk bort.

Så nå er står denne formen i boden fylt opp med PU, så får vi se om en times tid hva som kommer ut.

PS.

Bildene er store. Klikk på dem hvis du vil se mer detaljer.

Fresing av støpeformer

Et pågående prosjekt nå er å støpe deler i polyurethan. Det er en god del prosjekter jeg ruger på som krever en del mekanikk, og for å gjøre det litt enklere å produsere, er kanskje støping veien å gå.

Hele opplegget er svært inspirert av dette.

Som et prøveprosjekt har jeg designet et planetgir med to trinn, hver med utveksling 1:8.

Delene skal jeg frese ut i Prolab65 tooling board, og deretter lage negativformer av disse i silikongummi. Disse formene skal jeg igjen bruke til å lage deler i PU.

Prolab65 er en fantastisk materiale til denne bruken. Ekstremt lett å frese, og finishen blir fantastisk. I første forsøk har jeg kuttet med 2000mm/min (neste topphastighet på fresen min) og 24000rpm med en 3mm endefres. Kuttdybde er 2mm og stepover er 1.2mm. Slik det ser ut nå, så kan jeg gå enda mer agressivt til verks.

Her er en video mitt første forsøk på å frese ut former.

Silikongummien ligger nå i formen og herder, så får vi se senere i dag hvordan resultatet ble.

Flaskerakett

Dette er et av de mange små, men akk så ubrukelige prosjektene jeg har ruget på en stund. Ble ferdig med den for et par uker siden, men har ikke hatt tid til å skrive om den før nå. Ikke så mye å si om dette annet enn at det er verdt å ta en titt på filmen.

  • CAD 3D modell ble laget med SharkFX
  • CAM med CamBam
  • Fresen er hjemmelaget CNC
  • Dreibenken er en manuell liten sak på jobben