STM32 utvikling på Mac (og forsåvidt Linux)

Da prøver jeg meg på å beskrive oppsettet mitt for å skrive kode og debugge STM32F4 vha en Mac. Det kan hende jeg har glemt noe, eller at jeg allerede hadde installert noen av avhengighetene, men da er det fint om dere sier i fra, så kan jeg rette opp.

Denne beskrivelsen vil også fungere på Linux, med den lille forskjellen at systemet for å installere pakker heter noe annet. Alle stedene jeg bruker kommandoen «port», så må den byttes ut med passende kommando på ditt system (f.eks. «apt-get»). Og bare så det er nevnt, hvis du ikke klarer å bruke terminal har du tapt allerede før start, så fyr det opp med en gang. Det er forresten også greit å sjekke om pakkene allerede er installert før man kjører en «port install … »

  1. ** Kun Mac ** Det aller første som må gjøres installere XCode fra apple. Gå inn i App store og søk. Det tar laaang tid.
  2. ** Kun Mac ** Det neste er å legge inn Macports. Uten den blir dette en uvirkelig slitsom jobb.
  3. Installer GIT
    >  sudo port install git-core
  4. Installer autoconf
    >  sudo port install autoconf
  5. Installer libusb 1.0
    >  sudo port install libusb
    >  sudo port install libusb-devel
  6. Hent programvaren som snakker med ST-Link debuggeren
    >  git clone https://github.com/texane/stlink stlink.git
  7. Kompiler denne programvaren
    >  cd stlink.git
    >  ./autogen.sh
    >  ./configure
    >  make
    >  sudo make install
  8. Sjekk om applikasjonene «st-flash» og «st-util» finnes på systemet ditt.
  9. ** kun Linux **  Sett opp udev rules. Dette gør at du slipper å kjøre st-util som admin
    >  cp 49-stlinkv*.rules /etc/udev/rules.d/
    >  sudo udevadm control –reload-rules
  10. Last ned GNU ARM toolchain fra Yagarto (Mac og Win), eller Codesourcery Lite (Linux, velg bin fil).
  11. ** Kun Mac **  Installer Yagarto. Dette er i praksis å plassere den nedlastede filen der du ønsker å installere, og så dobbelklikke på den. Den pakker bare ut alle filene. Jeg har valgt å legge den på
    /Developer/yagarto
  12. ** Kun Linux ** Installer Codesourcery fra bin fil. Last ned «getting-started.pdf» og følg instruksjonene.
  13. Sett opp PATH variablen ved å editere et passende oppstart-script. På min Mac har jeg valgt å legge det til i .profile, så åpne denne med en vanlig teksteditor (f.eks emacs) og legg til
    export PATH=/Developer/yagarto/yagarto-4.6.2/bin:$PATH
    export PATH=/Developer/yagarto/yagarto-4.6.2/tools:$PATH
  14. Åpne en ny terminal og sjekk om du kan starte en haug med programmer som starter med «arm-none-eabi-«, f.eks «arm-none-eabi-gcc»
  15. Last ned Eclipse, eller mer presist, den som heter «Eclipse IDE for C/C++ Developers (includes Incubating components)»
  16. Legg Eclipse på et passende sted, f.eks i Application katalogen (kopier hele katalogen du lastet ned inn dit)
  17. Start Eclipse og gå inn på menyen «Help->Install new software …»  (Dette må du gjenta noen ganger da Eclipse insisterer på omstart hver gang du installerer noe)
  18. Installer GNU ARM Eclipse-plugin.
    Trykk på «Add» knappen og skriv inn
    Name:  GNU ARM Eclipse-plugin
    Location:  http://gnuarmeclipse.sourceforge.net/updates
    Velg så «CDT GNU Cross Development Tools» og trykk Next go Finish
  19. Installer Zylin debugger (Eclipse:  Help->Install new software …) ved å fylle inn dette
    Work with:  http://opensource.zylin.com/zylincdt
    Velg «Zylin Embedded CDT» og gå runden med Next, Finish og omstart av Eclipse.

Se så, da tror jeg faktisk alt  som skal installeres er inne. For Windows er installasjonen litt annerledes. Jeg skal ta den i en egen post senere.

Det neste på programmet er å teste at hele oppsettet virker, samt sette opp Eclipse slik at man kan debugge programmer.