Det er ikke alt som passer perfekt

Når jeg forsøkte å lodde på stakkekontaktene fikk jeg et par små overraskelser. Først og fremst har jeg rotet litt med footprint til kontaktene. Heldigvis var alle de elektriske kontaktene riktig, men kontaktene hadde også et par styrepinner som skulle ned i tilsvarende hull i mønsterkortet. Problemet er at pinnene sitter 16,6mm fra hverandre, mens mine hull er 17,6mm. Dette blir enda mer teit av at jeg husker veldig godt at jeg leste av 16,6mm når jeg lagde footprinten. Tipper jeg har dratt med meg hullene ved et uhell når jeg har flyttet på noen andre elementer, f.eks silketrykken eller noe slik. Vel, det kan løses midlertidig med å klippe av styrepinnene og være litt nøye når man lodder på.

Problem nummer to kom i selve loddeprosessen. Jeg så for meg at disse komponenentene kunne loddes enkelt med drag-soldering (*), men det fungerte ikke i det hele tatt. Pinnene har et neste kvadratisk tversnitt, noe som gjør at de er veldig høye. Alternativet var å lodde hver enkelt pinne, men det var også vrient. Veldig lett at loddetinnet festet seg på to og to pinner. Løsningen foreløpig er å kladde til noe fryktelig, og så ta bort mesteparten med loddelisse etterpå. Må finne på noe bedre på sikt.

 

 

 

 

(*) Nei, det er ikke lodding iført kjole og sko med høye hæler. Hvis du ikke vet hva det er, prøv din venn google.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.