Hvem trodde aluminium var noe problem?

Midt oppi alle de tragiske hendelsene var jeg nødt til å ta en liten timeout i snikkarbua.

Jeg har puslet litt smått noen en halvtime her og en halvtime der, og nå har jeg fått rettet opp aksene til et akseptabelt nivå. Det er ikke så lett å gjøre det skikkelig ennå siden fresebordet mitt er ganske provisorisk av MDF plater, men det er ikke så ille. Jeg har skrudd fast maskinstikka mi til disse MDF platene, og den sitter godt fast, men det gir ørlite grann etter. Blir nok bedre når fresebordet blir litt mer skikkelig.

Uansett, et uttalt mål for dette prosjektet er å kunne arbeide seriøst med aluminium. Jeg hadde derfor ikke tålmodighet til å utsette forsøket lenger. Jeg gjorde noen lette kutt i går, hvor jeg kun planet ut en liten kloss. Brukte annledningen til å bli litt kjent med hvor grove kutt jeg kunne tillate meg. Har nok en del å gå på der, men det er greit å ta det litt pent så jeg ikke knekker for mange fresepinner. Kuttdybde på 0.5mm på en 4mm fres i full bredde gikk svært pent, så jeg har lagt meg på det som maks inntil jeg får skikkelig fresebord og fastspenning. GWizard ga meg følgende tall:

  • 0.5mm dybde
  • 1100 mm/min feed
  • 10000rpm

Så, hva freste jeg, og hvordan ble resultatet?

Jeg laget en cam-fil i CamBam som freser ut en side av en såkalt Turners kube. Først laget jeg et grovkutt som fjernet mesteparten av materiale, men lot 0.2mm bli igjen på alle flater. Deretter gjorde jeg et lett finishkutt få å fjerne det siste materiale. Den største sirkelen er ca 30mm og den minste er ca 5mm.

Resulatet var aldeles fantastisk. På bildet ser det litt grovt ut, men husk at det er en ganske stor forstørrelse, og at jeg har øk kontrast og detaljnivå en god del i bildebehandlingen. Sett med det blotte øye er det på høyde med kommersiell fresing. Jeg har ikke gjort noe etterbehandling, og det er heller ikke nødvendig. Vanligvis vil man jo måtte file kanter for å ta gradene (de skarpe rufset som ofte blir igjen langs kanter), men her var kantene helt rene.

Alt ble frest tørt, og det gikk glimrende.

Jeg har nok ikke en helt optimal verktøybane ennå, men så har jeg nesten null erfaring på området. Blandt annet ser jeg et lite spor langs siden av hullene der kuttet begynner og slutter, noe jeg kunne unngått med enkle midler. Jeg har også bittelitt dødgang på X-aksen som skal reduseres, men jeg har ikke orket å sette på den ekstra fjærbelastete kulemutteren her ennå.

Her er en video:

[tube]KrfL_czVAxM[/tube]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.