Fresing av PCB

Ting har ikke stått helt stille her selv om jeg ikke har skrevet så mye. Siste eksperiment i rekka er å frese PCB. Dette er en tilsynelatende enkel øvelse, men som i praksis er ganske krevende.

Første bud er å få det blivende mønsterkortet til å ligge flatt. Jeg skrudde fast en liten MDF bit og freste den flat. Dette burde sørge for at flaten er helt parallell med X-Y planet.

Deretter limte jeg fast PCB-materialet med spraylim og klemte det godt nedtil. Verktøy høyden er rimelig lett å finne med et multimeter på beep-modus. Sett en målepinne på spindelen og en på kobberflaten. Kjør så spindelen sakte nedover (mikrostep) til deet piper. Jeg prøvde litt forskjellige steder for å se at den lå flatt.

Planen var å bruke styrepinner (dowel-pins) får å holde register når jeg skulle frese baksiden. God plan, men jeg har ikke kommet helt dit ennå da fresingen av selve banene har vært litt problematisk. Må eksperimentere med linjebredder og avstander, samt parametre for å generere g-kode. Men når det er sagt, så er det ikke noe tvil om at kvaliteten har et stor potensiale. Fresekantene er helt strøkne. Ikke noe lurvete i det hele tatt. Må bare bli venn med kode-generatoren.

[tube]2ykHUeaXN0Y[/tube]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.