Mikrodrilling

Fikk en liten samling med micro drillbits i dag. Jeg bestilte 0.3mm, 0.35mm, 0.4mm og 0.5mm for å se hva jeg kunne få til. Spente opp en alu-plate på 2mm og dro i vei med 0.5mm. Det gikk uten problemer. Beregnet kuttet med G-Wizard, og brukte pecking.

0.4mm boret knakk når den brøt gjennom på undersiden. Det kan være flere grunner til det. Først og fremst kan det være anodiseringen på aluminiumen jeg brukte. Den er jo som kjent svært hard. Dernes kan det være litt dårlig alignment mellom spindel aksen og z-aksen, noe som gjør at boret blir ført gjennom litt skjevt. Og til slutt kan det være kast i spindelen. Nå har jeg ikke målt med den aktuelle spennhylsen, men med 6mm og 10mm hylsa var det ca 0.03mm kast ca 2cm ned fra åpningen på spennhylsa. Litt i overkant, ville helst hatt mindre enn 0.005mm, men det skulle gått greit med 0.4mm bor.

Blir nok til at jeg retter opp fresen skikkelig først, og så kan jeg prøve igjen med tynn messingplate, eller aluminium uten anodisering.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.