To-akset CNC


Stor fremgang!

Fikk montert alle delene til X-aksen. Og trengte bare to skiver for å fore opp holderen til X-aksemutteren. Med litt mer sliping på Den samme delen så fikk jeg det sammen. Alt annet passet som det var uten noen flere modifikasjoner.

Så da fungerte både X og Y-akse. Og nå da…. KONSTRUERE Z-akse!Skisse_Z-aksemotor og lagerholder

Som sagt så gjort. Tegnet i Inventor. Så var det å få til G-koder av dette. Det var mye knot. Som en huskelapp legger jeg oppskriften her.

1. Tegn delen i Inventor.
2. Lag en arbeidstegning av delen i Inventor. Plasser delen helt i nederste venstre hjørne. Og husk for all det å bruke en metrisk tegningsmal!
3. Eksporter tegningen som Autocad DWG (ikke Inventor).
4. Konverter denne DWG til DXF med «Any DWG DXF Converter»
5. Nå kan DXF tegningen importeres i f.eks CamBam, eller nc2g eller lignende.

Så til testing. Skulle jo ha laget disse Z-akse-delene. Men jeg må jo teste litt først. To av delene på X-aksen er ikke spesielt fine. Så den minste av disse ble valgt som testobjekt. Å frese den ut gikk veldig greit. Bomma litt på at jeg la inn litt «custom G code» i programmet. La inn koden G4 P5000, som jeg mente skulle gi 5000ms venting. Men enheten er ikke ms, men sekunder. Og 5000 av disse er en stund. Trodde jo lenge programmet hadde hengt seg…

En annen ting jeg har kobla på er en fjernkontroll. Dvs en slik:

XHC-hb04

Den er helt genial! Jeg har litt knotete plassering av skjerm, tastatur og mus. Når jeg fikk denne fjernkontrollen til å fungere så ble fresen så utrolig mye lettere å jobbe med. En hånd på å sveive Z-aksen (for det er jo den jeg nå må lage deler til) og fjernkontrollen i den andre, med en finger på pauseknappen. Helt genialt! Har lest på nett at denne har treg respons. Mulig det er slik med Mach3, men med LinuxCNC er iallefall responsen upåklagelig. Skylder noen en god flaske med noe brunt (, nei Fred, ikke Cola) for denne!

Litt dårlig med oppdaterte bilder, det skyldes utelukkende latskap.

 

 

2 kommentarer

  1. Takker!
    En ting jeg lurer på. Jeg ønsker å frese ut noen hull ved å først borre et senterhull, så frese meg ut derifra. F.eks et 25mm hull for en aksling. Borrer først med et 13mm bor (største jeg har). Så vil jeg at fresingen skal starte i senter med en 10mm fres. For så å frese utover i en spiral. På den måten utnytter jeg siden på fresen maksimalt. Men når jeg prøver å få til dette i CamBam så får jeg bare til å frese meg nedover hvor CamBam bare vil frese ned f.eks 0,4mm, men bruker hele diameteren på fresen. Da er det jo bare den nederste 0,4mm av fresen som slites. Og tregt går det også. Noen forslag til hva jeg har oversett?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.